pl en rus fr de
jesteś tu: Publikacje > Napisali o nas > Mako 30.05.2018

Mako, 30.05.2018

Technologia zapobiega potrącaniu zwierząt przez pociągi

Niedawno Koleje Izraelskie przeprowadziły eksperyment mający na celu przetestowanie technologii zapobiegającej wchodzeniu zwierząt na tory. Unikalny system zaczyna emitować dźwięki ostrzegające wtedy, gdy pociąg zbliża się do obszaru, na którym występują dzikie zwierzęta. Dzięki temu systemowi i zastosowaniu dodatkowych środków technicznych nastąpił spadek liczby wypadków kolejowych z udziałem zwierząt. 

Koleje Izraelskie zakończyły eksperyment, którego celem było zapobieganie możliwie największej liczbie wypadków kolejowych skutkujących obrażeniami lub śmiercią zwierząt w obszarach ich zamieszkiwania, przez które przebiegają tory kolejowe.

Eksperyment, przeprowadzony we współpracy z Hanoch Burger Agronomists Ltd., polegał na testowym uruchomieniu systemu polskiej produkcji odstraszającego dzikie zwierzęta z obszaru kolejowego za pomocą „krzyków ostrzegawczych” – dźwięków, których emisja uruchamia się automatycznie, gdy pociąg zbliża się do obszaru, w którym znajdują się dzikie zwierzęta. Hałas jadącego pociągu nie wystarcza do osiągnięcia tego celu, ponieważ kiedy pociąg się zbliża, zwierzęta są już bardzo blisko, lub wręcz na torach, i są narażone na niebezpieczeństwo kolizji.

Eksperyment polegał na umieszczeniu dwóch urządzeń odstraszających w obszarze Zichron Yaakova. Emitują one dźwięki w promieniu 140 metrów w każdym kierunku. System jest sterowany przez urządzenia automatyki kolejowej na podstawie informacji z torów. Gdy nadjeżdża pociąg, uruchamiany jest mechanizm elektroniczny przesyłający informację do systemu w celu aktywacji dźwięków, umożliwiających w porę ucieczkę zwierząt dzięki emisji sygnału trwającego pół minuty (lub dłużej), aż do dojazdu pociągu do urządzenia. Jednak gdy pociąg się nie zbliża, zwierzęta mogą przebywać w pobliżu torów i żerować.

Każdego roku pociągi zabijają setkę zwierząt

Kolizje dzikich zwierząt z pociągami są powszechne na świecie, na przykład w krajach skandynawskich, które borykają się ze spustoszeniami w populacji dzikich jeleniowatych i innych zwierząt. W Izraelu jest to poważny problem z powodu rozwoju sieci kolejowej i jej lokalizacji. Odcinek torów przechodzi przez obszary Dor i Zichron Yaakov, który obfituje w strumienie i bogatą roślinność, pola uprawne oraz stawy rybne, i jest centralnym punktem dla dzikich zwierząt pragnących dotrzeć do plaży i jej otoczenia.

Wraz ze wzrostem liczby eksploatowanych pociągów po otwarciu linii takich jak Galilee Train i Valley Railroad, powszechne stały się zderzenia składów z dzikami, mangustami, szakalami, królikami, jeżozwierzami i innymi dzikimi zwierzętami. Ponad 100 dzikich przedstawicieli fauny Izraela ginie każdego roku w kolizjach z pociągami. Problem dotyczy całego kraju i powoduje straty finansowe, opóźnienia pociągów, a także poważne szkody w przyrodzie.

Równolegle z eksperymentem Koleje Izraelskie i Oddział Infrastruktury Kolei Izraelskich przeprowadził szereg udanych działań mających na celu ograniczenie opisywanego zjawiska. Należą do nich dostosowanie przejść pod torami (do roli przejść dla zwierząt) i grodzenie linii kolejowych, aby zachęcić zwierzęta do przekraczania torów przez istniejące już przejścia. Planuje się modernizację i rozbudowę torów w rejonach przybrzeżnych, w tym w obszarach Dor i Zichron Yaakov, a także stworzenie dodatkowych przejść pod torami.

– Obszar przybrzeżny Dor i Zichron Yaakow zawsze był słabym punktem pod tym względem. Dzięki staraniom Kolei Izraelskich, które obejmowały między innymi liczne grodzenia torów i wykorzystanie różnych technologii, stale spada śmiertelność dzikich zwierząt – mówi Michael Cohen, wiceprezes ds. Infrastruktury w Kolejach Izraelskich. W najbliższych tygodniach narodowy przewoźnik zdecyduje, czy zgodnie z budżetem rozszerzyć program pilotażowy na dodatkowe obszary kraju.

 

Żródło: צפו: כך מונעים מרכבות לדרוס חיות

 

Przedsiębiorstwo Wdrożeniowo-Produkcyjne NEEL Sp z o.o.
ul. Białozora 3, 02-817 Warszawa; NIP 521-03-30-812

tel.: (+48 22) 649 56 30
fax.: (+48 22) 648 41 30, wew. 22
e-mail: 

KRS 0000199943 Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy
kapitał zakładowy: 87.000,00 PLN

design: